26 Květen 2017
|V 9 čísle německého časopisu Oldtimer Markt-special, který vyšel letos na jaře, byla po roce přetištěna tabulka odhadovaných cen vybraných značkových klasických motocyklů. Dlužno dodat, že dnes již do jedné posuzované kategorie jsou přiřazeny také japonské mechanické klasiky, takže u některých existujících značek jde tabulka s cenami příkladem až do roku výroby 1995. Pro čtenáře našeho webu a vlastníky předválečných a válečných strojů značky NSU jsem vybral příslušnou část týkající se této značky, kterou tedy dnes po pěti letech dávám opět k dispozici. Historii výběru porovnávajících subjektů a způsob aktualizace cen jsem uváděl před pěti lety, takže kdo by chtěl si může porovnat nejen ceny a trendy podle starší verze článku, ale rovněž si něco přečíst o vzniku a sledování dat. Nás české fandy této značky asi potěší, že v rámci srovnání dochází k změnám nárustu cen NSU na německém trhu v rozmezí 20-35 procent. Pro ty co to vidí poprvé připomínám, že posuzování technického a estetického stavu ve sloupcích č. 1-5 je velmi subjektivní a individuální tedy ne každý "hezký motocykl zhotovený u nás, musí nutně pomýšlet na kriterium nejvyšší. K vlivu ceny je nutno přičíst vedle dokumentace originálního stavu a množství použitých replik rovněž dobré obchodní jméno zavedené restaurátorské firmy, která má punc nejvyšší kvality a výborné reference na západním trhu. Pro ty kdo tabulku již viděli někde jinde, připomínám že se nám ve všech článcích opakuje trend vyšší ceny 501 OSL oproti 601 OSL , ale stále se domnívám, po vlastních zkušenostech s cenami obou modelů v Německu, že jde o přepisovanou chybu, tedy kterou redakce jen přepisuje.
Jak lze chápat jednotlivá pásma ? Jak autoři pracují s pojmy v rámci zařazení do cenového sloupce 1-5 ?
1. bezvadný stav,
- žádný technický nedostatek, poškození nebo stopa na vnějším vzhledu,
- kompletní a perfektní renovace, motoricky špičkové vozidlo jako nové nebo lepší než bylo původně nové,
- velmi vzácný originální doložitelný stav,
2. dobrý stav
- tj bez vážných vad, ale s možnými lehkými vadami,
- jen technický nedostatek u jinak vzácného modelu.
- lepší nerestaurovaný original nebo profesionální restaurace,
- drobné poškozené nebo stopy na vnějším vzhledu,
3. použitelný stav
- vozidlo bez velkých mechanických a optických vad, plně funkční a pojízdné,
- Žádná hloubková koroze nebo díry,
- žádné okamžité a nezbytné práce k provedení,
4. opotřebovaný stav
- okamžitě nepoužitelný, ale pouze omezení pojízdnosti,
- bez provádění dílenských prací není možné vozidlo zprovoznit,
- lehčí a střední koroze,
- vozidlo je kompletní v každé montážní sestavě, ale ne nepoškozené, díly lze opravit,
5. předrenovační stav
- vozidlo v nedostatečném a nepoužitelném stavu,
- rozsáhlé nezbytné práce na všech skupinách,
- vozidlo není kompletní,